Een aantal schokkende feiten over studerend en begrijpend lezen. 
Pubers in het Voortgezet Onderwijs moeten veel teksten en boeken lezen, zeker in de bovenbouw. Niet alleen voor Nederlands, maar ook voor de zaakvakken, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en voor de moderne vreemde talen, zoals Engels, Frans, Duits en Spaans. Al met al vraagt dit van de meeste scholieren een enorme investering. De resultaten zijn helaas echter vaak heel matig en staan niet in verhouding tot de tijd en energie die erin zijn gestoken. Een aantal schokkende feiten op een rij...
  • Het Internationale Onderzoek PISA laat zien dat zowel het technisch als het begrijpend leesniveau bij Nederlandse scholieren de afgelopen 20 jaar steeds verder is gedaald.  
  • 24 % van de 15-jarigen loopt het risico om laaggeletterd te worden.
  • Nederlandse scholieren ervaren vrijwel geen leesplezier. 60%  leest alleen omdat het moet. Qua leesplezier staat Nederland helemaal onderaan de lijst van de 15 deelnemende landen. 
  • Scholieren lezen niet actief. Ze stellen geen vragen tijdens het lezen en maken nauwelijks gebruik van leestechnieken. Als ze die al kennen...
  •  De volgende dag zijn scholieren gemiddeld alweer 80% vergeten van wat ze hebben gelezen en geleerd. 
  • Scholieren komen niet tot voldoende leesbegrip, omdat ze geen leesdoel hebben en moeite hebben met het onderscheiden van hoofd-en bijzaken. 
Dit zijn de GROOTSTE VALKUILEN bij het lezen.
VALKUIL #1:
 Denken dat je een tekst beter begrijpt als je langzaam leest, zodat er veel tijd en energie onnodig verloren gaat.   
Een veel voorkomende valkuil is dat de meeste pubers denken dat ze langzaam moeten lezen om goed te begrijpen wat er staat. Het tegendeel is waar. Een laag leestempo zorgt er juist voor dat je minder goed begrijpt. 
Aan het einde van de bladzijde weten pubers vaak nauwelijks meer wat ze hebben gelezen. Hoe lager het tempo, hoe lager de concentratie, hoe minder je van een tekst begrijpt.
Omdat het lezen van teksten en boeken zo lang duurt, wordt het vaak maar half gedaan met alle gevolgen van dien. Dit heeft een sterk negatieve invloed op het leesbegrip en leesplezier. En daarmee weer op de motivatie en de resultaten...
De kunst is om niet in deze valkuil te trappen en de negatieve spiraal te doorbreken. Denken dat je leestempo en begrip niet omhoog kunnen gaan, omdat je altijd al moeite hebt gehad met lezen.  
Pubers moeten beseffen dat je brein maakbaar is en dat alles een vaardigheid is. Tekenen, voetballen, zingen, gamen, maar ook lezen. Je kunt jezelf dus verbeteren. Echt iedereen kan sneller én slimmer leren lezen, zodat je wél begrijpt en onthoudt wat er staat. Alle succes begint met het zetten van een eerste stap, met geloven in jezelf. Geloven dat je zelf in staat bent om dingen te veranderen. Dat is een groei-mindset.

Hoe meer je zoon of dochter hiervan bewust is en hoe meer er met de juiste leestechnieken wordt geoefend, hoe gemakkelijker dat zal gaan en daarmee ook met het concentreren, begrijpen en onthouden.
VALKUIL #2:
Geen kennis hebben van leesstrategieën 
Pubers moeten in de onderbouw al veel teksten en boeken lezen. In de bovenbouw wordt dat alleen nog maar meer. Voor het lezen van een informatief boek van 250 bladzijden hebben de meeste leerlingen al snel vijf tot tien uur nodig.
Een beetje getrainde lezer kan zo'n boek gemakkelijk uit hebben in 2,5 uur. Dit komt niet alleen doordat zo iemand sneller leest, maar vooral ook omdat hij 'slímmer' leest.
Hoe doe je dat? De meeste leerlingen denken dat je een boek helemaal moet lezen. Hoe en wat je gaat lezen, is echter sterk afhankelijk van wat je wilt weten: je leesdoel . Alles van A tot Z lezen, wil echt niet zeggen dat je de leerstof dan beter begrijpt. Alles lezen kost dus veel tijd, maar is zeker niet 'slim'.
Geoefende lezers gebruiken leesstrategieën. Ze lezen precies die stukken die ze nodig hebben om een antwoord te krijgen op hun vragen. Niet meer en ook niet minder.
Tijdens het lezen markeren ze belangrijke stukken en maken ze aantekeningen.  
Dit lijkt misschien het leestempo onnodig te vertragen, maar de tijd die het markeren kost, betaalt zich dubbel en dwars terug. Je voorkomt ermee dat je belangrijke dingen zou vergeten waardoor je de tekst weer opnieuw moet gaan lezen. Snelheid is met de FAST-methode ook geen doel, maar een logisch gevolg van het wegnemen van 'leesremmen'.

VALKUIL #3:
Denken dat lezen en leren hetzelfde is 
Veel pubers denken dat lezen en leren, dus onthouden, hetzelfde is. Dit klop echter zeker niet. Lezen en leren zijn twee totaal verschillende dingen en die moet je zeker niet tegelijkertijd doen. Het belangrijkste doel van lezen is altijd BEGRIP. Als je alles begrijpt, wat je hebt gelezen, dan kun je daarná de lesstof gaan leren.

Als je tijdens het lezen direct ook alle leerstof wil onthouden, dan vertraagt dit niet alleen het leestempo, maar de informatie blijft ook niet hangen in je geheugen.


Dat kan anders, namelijk met de 6-stappen leesmethode FAST, een methode om je leessnelheid, geheugen en concentratie te verbeteren
Pubers zijn niet er niet van op de hoogte dat lezen een techniek is die je kunt leren.
Veel scholieren in het VO lezen nog op precies dezelfde manier als op de basisschool. Hoe zou het gaan op de middelbare school, als je nog steeds dezelfde rekenkennis zou hebben als in groep 8... Door het missen van een goede leestechniek, kost het lezen veel tijd en holt het leesbegrip achteruit, iedere dag, iedere week en iedere maand weer.

Maar hoe zou het zijn als je zoon/dochter EXACT zou weten hoe je sneller en vooral slimmer en met meer begrip leest? Als je de volgende dag, de volgende week of de volgende maand nog wel hebt onthouden wat je hebt gelezen en geleerd? En hij/zij goede resultaten behaalt? Zodat de huiswerkstress afneemt en er weer rust in het hoofd komt? En daarmee rust in huis?

Wil je dat je zoon/dochter Je Zoon of Dochter deze methode in 6 weken leert? Dat kan. De online training Snellezen met de FAST-methode kan in eigen tijd en tempo worden gevolgd.
In zes stappen naar Razendsnel en Geconcentreerd 
Lezen
 
  • Concentratie
  • Bewezen effectieve technieken om je concentratie te  verhogen, zodat je niet afgeleid raakt tijdens het lezen. Hierdoor begrijp je de tekst sneller en beter.

  • Leesremmen loslaten
  • Wegnemen van de drie belangrijkste leesremmen: subvocaliseren (hardop in je hoofd zeggen wat je leest, regressie (terug springen met je ogen) en een te beperkte fixatie (stilstaan bij elke woord).
  • Fotografisch Lezen
  • Activeren van je vermogen om fotografisch te lezen. Het lezen in woordgroepen zorgt ervoor dat je de tekst beter begrijpt en onthoudt. Zo ga je vol gas vooruit! 
  • Snel én Slim Lezen
  • Leesremmen loslaten en je snelheid gaat direct omhoog, maar als je daarnaast ook slim leest, dan bespaar je nog veel meer tijd. Als je jezelf vragen stelt, dan lees je precies die stukken lezen die je antwoord geven.


  • Markeren en Onthouden 
  • Markeren is concentreren! Unieke kleurenmethode die je helpen om te lezen en te onthouden, zodat je na afloop precies weet welke stukken tekst je helpen om je leesdoel te bereiken. Je krijgt hiermee inzicht in de hoofd-en bijzaken.


  • Mindmappen
  • Samenvatten met een mindmap gaat de helft sneller. De visualisatie in een Mindmap zorgt er voor dat je overzicht hebt. Hierdoor zie je de samenhang en kun je conclusies trekken. Door de combinatie taal-beeld wordt de lesstof snel opgeslagen in het langetermijngeheugen. 
Wat levert de LIVE Training Snellezen met de FAST-methode je op? 
  • Je leert technieken die de concentratie verhogen. Het leesbegrip neemt toe en daarmee de leesmotivatie.  

  • Je hoe je je 'leesremmen' loslaat en vol gas kan geven. Je leest hierdoor als vanzelf sneller en gaat hiermee veel kostbare tijd besparen. 

  • Je leert lezen in woordgroepen in plaats van woord-voor-woord, waardoor je de tekst beter en sneller begrijpt.

  • Je leert met een unieke kleurenmethode de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden.

  • Je krijgt een bewezen effectief stappenplan voor het leren van grote stukken tekst, zodat je precies weet welke vragen belangrijk zijn voor een toets.


  • Je leert hoe je het belangrijkste uit je studieboek haalt. Hierdoor lees je niet alleen snel, maar vooral ook slim. 

  • Tijdens de training leer je hoe je een tekst snel en effectief markeert. Hierdoor onthoud je beter wat je hebt gelezen en win je veel tijd.

  • Je leert hoe je 2x zo snel en effectief kunt samenvatten door het maken van een mindmap.

  • Je leert lesstof onthouden als een pro m.b.v. een mindmap. Een mindmap is de brug tussen de linker- en de rechterhersenhelft, waardoor de leerstof als vanzelf in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen.

  • Je leert hoe je je visuele denk-en leersysteem activeert, waardoor je leest, weet en nooit meer vergeet!

Door deze stappen te nemen, hebben al heel veel pubers hun leessnelheid  en tekstbegrip vergroot. Ze hebben hierdoor veel tijd bespaard en hun cijfers verbeterd en daarmee hun motivatie om deze aanpak zelf dagelijks te gaan toepassen.  
Klinkt goed? 
Oké, want iedereen kan de FAST-techniek leren, jouw puber dus ook! Omdat ik graag wil dat jij als ouder samen met je zoon/dochter hetzelfde gaat ervaren als alle ouders en pubers hiervoor, namelijk leersucces en daarmee rust in huis, heb ik dit online leesprogramma gemaakt. 
In simpele, duidelijke en heldere stappen, zonder grote tijdsinvestering. 
Doe nu mee voor slechts € 450,-
Waarom Brigitte voor jou de juiste trainer is:
  • Ruim 35 jaar ervaring als docente in het basis-en middelbaar onderwijs en het MBO.
  • Brigitte is expert op het gebied van snellezen, beelddenken en dyslexie.
  • Brigitte past alles wat zij anderen leert zelf ook toe. Hierdoor weet zij wat in de praktijk werkt en wat niet. 
      • Brigitte volgt regelmatig zelf opleidingen en trainingen om de beste en meest recente inzichten en kennis  te kunnen overdragen.
      • Brigitte is al meer dan 15 jaar trainer en opleider.
      €597      NU slechts € 450,-
      Live Training Snellezen 
          • Razendsnel studerend lezen vanaf papier
          • Direct meer concentratie en leesbegrip
          • Snel  hoofd- en bijzaken onderscheiden met een unieke kleurenmethode
          • Bewezen effectief stappenplan voor het lezen van grote stukken tekst
          • Lesstof 2x sneller samenvatten en onthouden met mindmaps
          • Lesstof direct verplaatsen naar het langetermijngeheugen
          • Lezen, weten en niet meer vergeten!
          Als je meer leads en klanten uit je website wilt is dit een onweerstaanbaar aanbod, wat je nergens anders op deze manier vindt. Meld je daarom nu aan.
            Wat krijg je na je aanmelding?
            Na aanmelding ontvang je binnen 2 werkdagen alle informatie voor de live training in je mailbox. Heb je nog een vraag voordat je je aanmeldt? Stel deze dan via deze pagina of stuur een mail. Je krijgt dan z.s.m. en uiterlijk binnen één werkdag een reactie. Dit kan per mail of telefoon zijn, afhankelijk van je vraag.
            Alvast bedankt voor je aanmelding en veel succes met de training.
            Warme groet,
            Gaat je puber met het programma aan de slag, heeft hij/zij aantoonbaar alle opdrachten gedaan
            en geen vooruitgang geboekt, dan krijg je je investering voor 100% terug!
            100% GARANTIE !

            Eigenwijs Leren Dyslexie-en Beelddenkspecialist

            Merelplantsoen 22

            2371 NW Roelofarendsveen

            071 - 331 20 75

            brigitte@eigenwijsleren.nl

            www.eigenwijsleren.nl

            KvK: 27364731

            Thanks for subscribing. Share your unique referral link to get points to win prizes..
            Loading..